pondělí 3. dubna 2023

Tzaziky, gyros, musaka | Řecká kuchyně

Jednoduše - mňam! Na naší zářijové dovolené na řeckém ostrově Zakynthos jsme samozřejmě nemohli vynechat řeckou kuchyni. Když někam jedeme, vždy se snažíme ochutnávat místní kuchyni, protože máme rádi jídlo. Bylo to naše první setkání s řeckou kuchyní a musíme vám přiznat, naprosto jsme si ji zamilovali!

Micri Acropoli Restaurant & Bar

Hned první večer jsme udělali tu nejlepší věc - v restauraci, kde to nejlépe vonělo, jsme si dali asi za 18 € řecký talíř pro dva, kde se nacházelo od každého něco. A jaká jsou tradiční řecká jídla? (Uvádím pouze ty, které jsme sami vyzkoušeli.)
  • Souvlaki, aneb maso na špejli. Nejčastěji se jedná o kuřecí či vepřové. 
  • Gyros, fast food, který je oblíbený i v Česku. Jen ten řecký je podává v opečeném pita chlebu, s hranolkama a tzaziky místo omáčky. Nejlepší kombo!
  • Tzaziky, láska našeho života a věřte, že jen kvůli tzazikům bychom byli schopni se tam vrátit. Základ tvoří jogurt, okurka, česnek, olivový olej a olivy (které taky cpou všude). Yum yum yum!
  • Musaka, alá zeleninové lasagně. Mezi plátky lilku najdete jehněčí maso, to celé zalité bešamelovou omáčkou.

Tzaziky

Musaka

A oblíbené suroviny:
  • Feta sýr
  • Pita chleba
  • Řecký jogurt
  • Olivy
  • Olivový olej


A pak jsme už jen všude možně vše ochutnávali a hledali ty TOP. Město Tsilivi jsme měli asi 3,5 km od hotelu, takže jsme zde vyzkoušeli nejvíce restaurací - tří. Jednu hned první večer, kde jsme si dali ochutnávkový talíř a další dvě podle tripadvisora. Samozřejmě ty dvě nejlépe hodnocené. Dokonce se mi je povedlo pro vás i dohledat! Ve všech nám moc chutnalo, s žádnou neuděláte chybu.
  1. Micri Acropoli Restaurant & Bar - ochutnávkový talíř pro dva, nejlepší musaka!
  2. The Greek Yum Yums Restaurant - na účet podniku luxusní dezert a nejlepší gyros maso
  3. Avli Taverna Restaurant - ta "nejlepší", a moc dobrá byla!
Avli Restaurant

Avli Restaurant

Hlavní město Zakynthos jsme navštívili v neděli = prakticky vše zavřené. Naštěstí jsme našli rodinný podnik, v zapadlé uličce, kde byl děda a jen řečtina. Naštěstí jsme se ve všem pochopili, jeho paní nám nachystala místa a bylo to naprosto boží! Nemluvě o ceně, která nepřesáhla 10 € za 2x gyros, 2x souvlaki a vychlazenou kolču.

Echt řecký gyros od dědy

Dezert na účet podniku

Několikrát jsme jedli ještě v městě Laganos, kde je také velké množství restaurací (včetně Mekáče, ale věřte, že ten potřebovat nebudete). Zde jsme navštívili jen food okýnko pro gyros (špatný nebyl), 2x Bonanza Restaurant - nejlepší tzaziky a jednu kavárnu (rozumněj 50 druhů zmrzlin a 3 vitríny zákusků). Jediná restaurace, do které jsme šli více jak jednou. Nebylo to jen díky luxusním tzazikům, ale měli zde obrázkové menu a to my rádi! Kavárnu se mi bohužel nepodařilo dohledat, ale měli tam luxusní zákusky! I na cestu domů jsme si vzali.



A teď to hlavní, ceny. Hlavní jídlo v restauraci bylo kolem 8-15 €, gyros do ruky v pajzlech 2-6 €, předkrmy (tzaziky, bruschety) 3-7 €, pití 1-3 €. Většinou jsme platili 40 € včetně spropitného (2x předkrm, 2x hlavní jídlo, 2x pití). Akorát v té "nejlepší" jsme platili 50 €, kde jsme měli 1x předkrm, 2x hlavní jídlo, 2x dezert a 2x pití. Skoro ve všech jsme dostali něco na účet podniku - nejčastěji alkohol, ale i bonbóny nebo buchtu. Protože ale většina aktivit byla v přírodě a zdarma, každý večer jsme si dopřáli jídlo v restauraci.


Jaké řecké jídlo vám nejvíc chutná?

16 komentářů:

  1. Jak ráda vzpomínám na řecké jídlo. Ještě nikdy jsme nebyli zklamaní. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  2. Miluji pravý řecký gyros, u nás jsem ho bohužel nikde nesehnala, ale tuhle jsem na něj měla takovou chuť, že jsem si myslela, že skočím do letadla, dám si v Řecku gyros a poletím zpět :D Nakonec jsem se spokojila s domácím :D :D

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  3. Ach jo.. a já to zas čtu večer a mám hroznou chuť na něco :D Vypadá to dobře! Někdy bych řeckou kuchyni chtěla taky vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Míšo, tak to jste si pošmákli... Miluju řeckou kuchyni, chutná mě tam naprosto všechno. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Míšo, ty fotky jsou ach.... Miluji řecké jídlo, užívám si to každou dovolenou. je to slast...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Všechno to vypadá naprosto báječně! Úplně jsi mě namotivovala na nějaké takové dobré jídlo s masem a salátem... :) mňam! Krása!

    OdpovědětVymazat
  7. Já řeckou kuchyni moc neznám a nevyhledávám.. Ale vybavuju si, že souvlaki i musaku jsem si někdy dala k obědu v práci a nebylo to špatný :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  8. Já moc nemusím musaku (nemám ráda bešamel) a řecké zákusky mi přišli hrozně sladké. Ale gyros, tzaziki i suvlaki můžu. Ale už je to spoustu let, co jsem v Řecku byla.

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem v tomhle strašně vybíravá, takže mi raději do konkrétních restaurací (jako je Mexická, Indická atp)nechodíme :-D Ale gyros bych si dala, vypadá to báječně! :-) Jako asi bychom si vybrali, ale musela bych menu lístek vidět dopředu, než bych do restaurace vlezla :D

    OdpovědětVymazat
  10. Řecká kuchyně je vynikající, vždycky jsem milovala ty jejich kombinace salátů a tzatziky mám také moc ráda. :))

    OdpovědětVymazat
  11. Hezky zpracovaný článek :) Řecká jídla mám moc ráda a všechna na fotkách vypadají moc dobře, hned bych ochutnala ty tzaziky :P

    OdpovědětVymazat
  12. Na Zakynthos jsme se chtěli podívat v říjnu z Kefalonie, bohužel lodní MHD na podzim už úplně nejezdí... Jinak mám ráda stejné potraviny :)
    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  13. Ahojky,
    do Řecka jezdím moc ráda, v létě se tam zase chystám. Loni jsem měla úpal a úžeh, zvracela jsem dva dny, takže nejvíce jsem ocenila vychlazený jablečný džus, který jsem jako jediný udržela v žaludku. Rok předtím jsme se ale se sestřenkou úplně zamilovaly do baklavy, ta nám fakt jela. Jinak mi řecká kuchyně celkem chutná, což je co říct, já nerada experimentuji. Mám ráda gyros, překvapivě i jejich fetu a všeobecně většinu dezertů.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  14. Mňam, děláš mi chutě! :) Obrázkové menu mám v cizině taky ráda :)

    OdpovědětVymazat
  15. Miluju příspěvky s jídlem 😃, miluju jídlo 🥰 a všechno vypadá opravdu moc lákavě a chutně! Hned bych si něco dala 😃!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥