čtvrtek 28. února 2019

NPR Špraněk: Naučná stezka

A je to tady. První venkovní výlet roku 2019 byl oficiálně proveden. Letos o 2 měsíce dříve, než loni. O zahájení loňské lázeňské sezóny si můžete přečíst ZDE


Letos jsme se na první výlet vydali 17. února 2019. Vsuvka - 17.2.2017 byl můj maturitní ples. Nebylo to moc brzo? Bylo. Ale hezky od začátku.


Ještě byly vidět zbytky sněhu.

Už loni, ani nevím jak, jsem narazila na naučnou stezku v národní přírodní rezervaci Špraněk, kde se mi hlavně líbil skalní útvar zkamenělý zámek se skalní bránou, okny a jeskyní. Proto když se naskytl první teplější víkend, vznesla jsem návrh a jelo se.


Naučná stezka leží v obci Javoříčlo, je dlouhá 5km a určena po pěší turisty. Stezka se nachází v národní přírodní rezervaci Špraněk tvořené protáhlým vápencovým vrchem s nejvyšším bodem  Vysoký Špláz 539 m n. m. Po cestě můžete narazit na skalní bránu, jeskyni Svěcenou díru, zmíněné skalisko Zkamenělý zámek, chatu Jeskyňku nebo zřícený závrt Zátvořice. Stezku tvoří tabule 1-7, kde se dočtete o viděných útvarech, vegetaci a fauně (veškeré tabule si můžete prohlédnout ZDE).


V hloubce vápencového souvrství vrchu Špraňku je vytvořen rozsáhlý několikapatrový systém soustavy Javoříčských jeskyní. Pro celé území byla v minulosti charakteristická vegetace vázaná na vápencové podloží tvořená většinou bukovými porosty s bohatým bylinným patrem, která se dnes bohužel dochovala jen na části celého území. zdroj


A jaká byla realita? Tabule jsme míjeli 6, 5, 4 a 1. Nějaká chyba v matrixu. Zašli jsme si do zmíněné vesnice Javoříčko, ikdyž naše auto bylo v obci Vojtěchov díky mapy!. Takže nebyla naše chyba, že jsme začínali číslem 6. Díky tomu jsme ale ještě objevili památník Vypálení obce Javoříčko a rozšířili si ještě víc obzory - a vy můžete taky díky Wiki. P.S. to panorama dole na Wiki jsme viděli naživo.

Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40880836
Přidala bych vlastní fotku, ale znáte to. Zrovna když jsme byli na vrcholu Zkamenělého zámku, při západu slunce, se mi vypl telefon. Dík, jseš fakt kámoš mobile. Já nevím, ale potřebuje to delší komentář? Cesta od našeho auta k zastávce č.6 stála za prd a mysleli jsme, že to nepřežijeme. Bahno kam se podíváš, a když se otočíš, tak sráz. Nebylo se čeho držet.


Zpětně vám vyfotím boty, které jsem si od té doby neumyla.

Nemám tušení, kolik jsme toho nachodili, ale po 2h venku mezi 15-17, kdy jsme totálně promrzli, jsme se schopili jen na benzínu na řízek s kroketama a tatarkou. Nejhorší je, že jsem si u polévky spálila jazyk, takže jsem si to pořádně ani neužila :D :D

By ses neusmívala, kdyby jsi věděla, že se Ti po této fotce vypne telefon.

Kromě získaných znalostí, totálně bahnatých bot a plno nenávistných Dominikových pohledů a komentářů jsem dostala parádní rýmu, která mě zabila na 10 dní.

Ale stejně nelituju! :D :D No já doufám, že jste se zasmáli nad cizím neštěstí a příště se uvidíme u receptu na Dýňovou roládu, rozhodně se máte na co těšit! ♥

S láskou, Míša ♥

Máte rádi přírodní památky? Kterou jste navštívili naposledy?


Pokud se Ti recept, fotka či má tvorba líbí, moc mě potěší Tvůj komentář na blogu či přidání se k mým pravidelným čtenářům, like na FB stránce, odběr na Youtube nebo follow na instagramu :)

  Sociální sítě:
Facebook stránka
Instagram účet
 
Moc děkuji za jakoukoliv odezvu a podporu

16 komentářů:

  1. Miluji různé výlety po přírodě! :) Tak jste měli takovou vtipnou cestu, ale zas máte na co vzpomínat a i tak si myslím, že to za to stálo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to taky myslím. Teď na to s láskou vzpomínám, jak jsme si to užili :)

      Vymazat
  2. Moc pěkné fotky a tip na výlet :) Já už letos taky výletovací sezonu zahájila, na sáňkařské dráze v Janských lázních, bylo to taky skvělé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je to jen telefonem, ale moc Ti děkuju :) ♥ Tak to věřím, že to byla paráda. Já letos sáňky ani nestihla :/

      Vymazat
  3. To vypadá na zajímavou naučnou stezku - skalní útvary mám ráda. Jen jen to od nás daleko.
    My byli na prvním letošním výletu (když nepočítám procházky po Mariánkách a Lokti) před 14 dny v Želízech - jsou tam refiéfy ve skalách - psala jsem o něm blogu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to to máme stejně :) Tomu rozumím, my byli za hodinu na místě. Článek jsem četla a vypadalo to tam úžasně. Škoda, že tohle máme zase daleko my :)

      Vymazat
  4. Joooo rýma je zlo :D Ale moc hezká stezka s plno zajímavými věcmi k vidění :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nezdá se to, ale je a neskutečný :D Jsem ráda, že Tě taky zaujala :)

      Vymazat
  5. Miluju tyhle přírodní procházky, díky za super tip na výlet :)
    MyGoldenMind

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příroda je úžasná, už ani nedokážu běhat se sluchátkama :) Rádo se stalo ♥

      Vymazat
  6. Nie som človek, čo zvykne chodiť na tento typ výletov, ale vyzerá to naozaj krásne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt ne? To já zase přírodu teda můžu :) Tak aspoň , že se líbí :)

      Vymazat
  7. Tyhle výlety jsou super, já bych asi taky umrzla, i když to počasí venku fakt lákalo :D Teď už je tepleji a snad i my brzo někam vyrazíme. Kdyby sis dala studenou polívku jak já, tak budeš v poho :D :D :D


    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já taky skoro umrzla :D Už mi to teplé počasí opravdu chybí :) No, studené polévky nebudou můj šálek čaje :D :D

      Vymazat
  8. myslim ze ta ryma za to stala :) take rada chodim po ruznych vyletech a naucne stezky jsou super: ) jako v tom pocasi se nedivim ze jsi dosla dom s rymou, ale snad uz to pocasi bude o neco lepsi, teda ja v to doufam, v sobotu jedu na lyze a pak uz chci jen jaro :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to taky myslím :) Teď v neděli by mělo být až kolem 17°C tak přemýšlím, že zase někam vyrazím i za cenu rýmy! :D :) Doufám, že sis užila lyže ♥

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥