úterý 11. července 2023

CHKO Strážovské vrchy | Slovensko

Leč byly letos červencové svátky uprostřed týdne, ani to nám nezabránilo vyjet někam pryč. V pondělní večer jsme objednali ubytování a v úterý po práci hned vyrazili. Čekalo nás nějakých 180 km k našim sousedům. Po cestě jsme se stavili ještě do Olomouce na svačinu a pak před Slovenskými hranicemi do Lídlu pro snídani a svačiny na druhý den. Na ubytko jsme dorazili v 21:40. Spali jsme ve městě Predmier přes Airbnb.



Noc nás stála nějakých 1800 kč. Apartmán pro 4 osoby byl snad úplně nový, krásně zařízený. Nechyběla vana, ani vybavená kuchyň. Hlavní výhodou byl příjezd, kdy jsme mohli přijet v jakémkoliv dvouhodinovém intervalu, který jsme si zvolili. Ráno jsme posnídali a vyrazili do nedaleké (8 km) přírodní rezervace Súľovských skal, které byly jedním z hlavních bodů výletu.




Bohužel ve středu 5.7. měli i Slováci státní svátek, takže lidí opravdu jako na Václaváku. Před rezervací je menší zpoplatněné parkoviště (3 €/den) a menší stánek s občerstvením a suvenýry. Auta ale parkovala podél cesty až do vesnice Súľov-Hradná.



Námi zvolená trasa měla 5 km a šli jsme ji 3 h. Začátek vede po zelené turistické značce a celou cestu je to opravdu velmi do kopce po špatně schůdné cestě. Cesta opravdu není vhodná pro kočárky, těhotné či malé děti. Sami jsme měli co dělat. Prvním skalním úkazem byla Gotická brána, ke které je třeba sejít o kousek níž, aby se vám ukázala její celá krása.




Z Gotické brány se jde na ľov hrad, z jehož vršku je krásný výhled. Bohužel ale hrozná cesta, která vede po žebříkách a za pomocí kovových úchytů. Z hradu buď můžete jít dál po červeném/zeleném značení a nebo se po červené vrátit - což jsme zvolili i my. Těžko se tomu věří, ale cesta dolů byla ještě horší jako nahoru. Velmi strmé a klouzavé. Na většině cesty je zábradlí, bez kterého by to sejít opravdu nešlo. Celkové převýšení bylo 360 m.





Popojeli jsme 40 minut k zachovalému Lietavskému hradu. My jsme šli z vesnice Lietavská Svinná-Babkov, kde není parkoviště a auto jsme nechávali u hřbitovu a bylo to velmi nepříjemné. Vám případně doporučuji zdarma zaparkovat v obci Lietava. Cesta pěšky trvá cca 40 min. Zde už bylo minimum lidí. Vstup je volný, ale v malém občerstvení se nachází kasička na příspěvky na opravu hradu. Lze si prohlédnout i výstavu, včetně modelu vzhledu hradu, a koupit suvenýr. Záchody jsou řešeny kadibudkami se srdíčky. 





Hrad byl založen ve 13. století a opuštěn byl v polovině 18. století. Zachovalo se toho poměrně dost a jsou vidět i práce na opravách hradu. Spousta je toho zpřístupněného. Nechybí ani lavičky s ohništěm. Doporučuji zejména tuto vyhlídku, kde se dá krásně vyfotit i na samospoušť!




Pak nás ještě večer čekalo 60 km na naše druhé místo přespání. Ale o tom vám napíšu až příště :)

Co jste podnikli vy o červencových svátcích?


10 komentářů:

  1. Páni, tak to jste to měli hodně akční :) Upřímně máte i můj obdiv, já bych na Súlov hrad nedošla, dělá mi velký problém jít po něčem, co není stabilní, na žebříkách bych se zasekla.
    My jsme s přítelem byli doma, ve středu jsme odpočívali a ve čtvrtek jsme vyrazili na nákupy :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  2. Míšo, musím říci, že Suľovské skály i Lietavský hrad vypadají skvěle, musel to být fajn výlet.
    Já jsem měla minulý týden dovolenou, byli jsme na chalupě, ale na nějaký výlet taky došlo.

    OdpovědětVymazat
  3. Míšo, děkuji za parádní reportáž z krásného výletu. Na skalách jsem byla jako dítě, nic moc si nepamatuji, hrad se mi líbí moc!
    O svátcích jsme doháněli pracovní resty, večer jsme grilovali s přáteli. Právě proto, že někam vyráží všichni, nic moc neplánujeme...
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Takto vypadá bezvadně, tyto skály mě taky lákají :). Jinak mě přijde, že ty cesty dolů jsou vždy paradoxně horší, než nahoru :D. Já jeden sváteční den jela s malým a psem k blízké přehradě se projít (potřebuji trénovat a oprášit své řidičské dovednosti zase :D) – muž byl v práci, takže jinak oba dny sólo :D.

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný výlet.
    Rodiče touhle dobou každoročně vyrážejí na dovolenou na motorkách s kamarády. Takže jsme měly se sestrou týden veget doma samy s pejsky. Počasí nám přálo, a tak jsme většinou lenošily u bazénu a knížky. 🙂

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné fotky! Moc vám to spolu sluší :) Je fajn, že nebyla úplně modrá obloha, s těmi mráčky je to hezčí. Vůbec jsem nevěděla, že naši soused mají taková hezká místečka :) No a to ubytování vypadá skvěle! V Praze byl ten týden kupodivu celkem klid, oni prý všichni začínají vyrážet na dovolenou, překvapil vylidněný Václavák... ale ve čtvrtek (po svátcích) tam najednou bylo fakt strašně moc lidí.

    OdpovědětVymazat
  7. Krásný den,
    úplně mě to úplně vrátilo na začátek dubna, kdy jsme spolu s mou drahou polovičkou takhle také lezli, akorát na jeden z vrcholů Malé Fatry, Vrátna. Chtěli jsme původně vystoupat až na Velký Kriváň, nejvyšší bod Malé Fatry, ale vzhledem k počasí a lavinovým výstráhám jsme ten výšlap zakončili právě na Vratně.
    Vzpomněla jsem si na to právě kvůli tomu převýšení, které je i tam dost velké. Vycházeli jsme ze strany, kde jezdí na Vrátnou lanovka a celou cestu nás turistické značení vedlo v podstatě pořád pod ní. No, u vrcholu jsme se bez nesmeků neobešli. Nedokážu jinak, než je doporučit.
    Hned vedle lanovky je pak lyžařská sjezdovka. Dneska už chápu proč. :D
    Červencové svátky jsem jinak trávila spíš pracovně, ale už se mi blíží taková trošku turistická dovolená, tak se také moc těším.
    Přeji krásné červencové dny! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Míšo tak to muselo být dobrodrůžo ! Fandím Ti, cestuj dokud to jde. S přítelem vám to moc sluší, jste hezký pár ! Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Ahojky,
    vypadá to moc pěkně, ale asi to nebude pro mě, protože bych to nedala kvůli bolavému kolenu. Já jsem měla pohodové státní svátky, hlavně čtvrtek byl skvělý. Ráno jsme s mamkou odjely do Prahy, měly jsme tam sraz s tetou a sestřenicí. Prošly jsme se po OC Nový Smíchov, daly jsme si oběd, nakoupily. Pak jsme jely k nám do Příbrami, vyzkoušely novou cukrárnu, stavily se doma a na večer jsme jely do Blatné, kde jsme si daly večeři a na zámku bylo představení Šíleně smutná princezna. Fakt jsme si to skvěle užily...
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Super tip na výlet, na Slovensku jsem sice nikdy nebyla, ale ráda bych se tam podívala. Ty výhledy nemají chybu. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥