sobota 23. ledna 2021

8 Tipů jak zdravě posílit svůj imunitní systém

Zrovna mám čerstvě ze zkoušky z Imunologie a alergologie, tak jsem si říkala, že by nebylo na škodu si tu říct pár rad, jak jednoduše zapracovat na posílení imunity. I když kdybych tady na vás vytáhla věci, co jsem se učila, asi by vám to nic neřeklo - imunostimulace, imunorestaurace. Nic? Nevadí, podíváme se na toto téma z pohledu normálního člověka. :)
 

Ještě bych ráda uvedla, že každý člověk má vyvinutou imunitu. Někdo více, někdo méně. Víte například o tom, že když máte horečky (do 39 °C pak už je to nebezpečné), neměli byste si brát nic na snížení? Váš imunitní systém se aktivoval a bojuje proti organismům, co napadly vaše tělo. Pokud například často trpíte angínami, rýmou či kašlem, rozhodně bych váš imunitní systém nějakou cestou podpořila. Můžete formou vitamínů na posílení imunity nebo jen pár změnami ve vašem životě.

Bylinkové kapky 
Ruku na srdce, komu taky mamka cpala kapky z echinacei, když byl malý. Mně a bráchovi jo, úplně jsem je nesnášela a nedokázala ocenit přínos pro organismus :D Podporují boj organismu proti bakteriím a virům tvorbou interferonů (v buňkách napadených virem mu znemožňují se dále množit). Já dále ráda zařazuji lichořeřišnici, která má antibiotické účinky, pomáhá proti zánětům (močových a dýchacích cest) a podporuje růst vlasů. V nabídce je má například firma Aromatica (kde můžete najít i kombinaci echinacea se zázvorem) nebo známá firma Grešík.

 
Čaje
Bylinky na posílení imunity najdete v mnoha čajích. Buď si můžete koupit jednodruhové či už předem připravené směsi. Z jednodruhových je určitě vhodné zařadit echinaceu, šípek, rakytník nebo zázvor. Já mám raději směsi přímo určené na podporu imunity od Apotheke. Někdy si udělám i čerstvý, ze zázvoru, citrónu, medu a skořice, který je super na nachlazení.


Zázvor
Zázvor se využívá od nepaměti pro své širokospektré účinky. Pomáhá a je prevencí proti nachlazení a chřipce, podporuje přirozenou obranyschopnost organismu, má protizánětlivé, analgetické a antibakteriální účinky, přináší úlevu při menstruaci, působí proti pálení žáhy a spoustu dalších. Je součástí bylinného čaje značky Samahan, který je super při bolestech v krku (opravdu doporučuju!). Za pálivou chuť zázvoru může látka gingerol.

 
Vitamín C
Víte o tom, že nejvíce vitamínu C obsahuje acerola (tropická třešeň)? 1 678 mg/100g! Avšak mezi ty nejčastěji využívané s vitamínem C patří šípek, a černý rybíz (200 mg/100 g), citrusové plody jako pomeranč a citrón (40-50 mg/ 100 g) a rakytník. Úloha vitamínu C v imunitě spočívá především v zneškodnění nebezpečných radikálů, které poškozují buňky. Také se podílí na tvorbě kolagenu (hit posledních měsíců), vývoji kostí a zubů a snižuje únavu a vyčerpání.
 
Přiznám se, že z uvedených surovin mi nic nechutná (možná ten citrón v čaji). Šípkový čaj není žádná lahůdka a ani rakytníkovému sirupu toho moc nedám. Proto jsem sáhla po tabletách (mám od Allnature), které jen zapiju a spolknu.

 
Polévky
Vývar je velmi výživný a nápomocný při mnoha problémech. Posiluje imunitu, má protizánětlivé účinky, bojuje proti virům a bakteriím, pomáhá při nachlazení a zlepšuje kvalitu spánku. Stará dobrá česnečka, s pořádnou dávkou českého česneku, má pozitivní účinky na obranyschopnost, trávení, snižuje krevní tlak, cholesterol a působí proti nadýmání.

 
Zdravý životní styl
Je asi jasné, že obezita vaší imunitě nijak neprospěje. Proto se snažte na sobě pracovat. Ať se jedná o jídelníček plný ovoce, zeleniny, luštěniny, ořechů, které jsou nadupané vitamíny, pohyb či duševní pohodu. Nezapomínejte i na dostatečný spánek, během kterého se tělo regeneruje.

Pohyb
Dobrá fyzická kondice je předpokladem pro správně fungující a silný imunitní systém. Nemusíte hned běhat maraton či zvedat těžké váhy, stačí si zajít o víkendu na procházku, zatancovat si na oblíbenou písničku nebo se protáhnout v rámci jógy.

Otužování
Věc, do které mě nikdo nedonutí, ale také ji vám zde zmíním. Otužování je skvělý způsob na posílení imunitního systému, psychické odolnosti a může dojít i ke zlepšení alergií. Naopak saunu miluju a i ta pomáhá v boji pro nemocím stimulací bílých krvinek (které jsou hlavní složkou v boji proti nemocem).

Přiznám se, že až na to otužování, se snažím vše praktikovat. Každé ráno si dávám bylinkové kapky, párkrát do týdne se snažím hýbat a zdravá strava je na denním pořádku. Čaje na ohřátí také nikdy nechybí. Doufám, že se vám dnešní článek líbil a jste všichni zdraví! :) Tento článek jsem napsala ve spolupráci s BENU.cz
 

Jak posilujete váš imunitní systém vy?

44 komentářů:

  1. Čaje, to áno, to je moja každodenná rutina, aktuálne pijem minimálne liter denne, striedam rozne, ale najradšej mám rumanček, lipu, medovku, rakytnik alebo šalviu.
    Vitamin C si dávam tiež ale nepravidelne, pravidelne každy den uživam D- čko, to by som do tvojho zoznamu ešte doplnila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čaje teď také piju ve velkém, jak je zima. Vůbec nemám chuť na studenou vodu :) Moc děkuju, určitě na to mrknu! Přiznám se, že mě ani nenapadlo doplňovat vit. D :)

      Vymazat
  2. Polévky doma vařím pravidelně, hlavně silné vývary, moc mě to baví :) Vitamin C neberu, ale pravidelně užívám B a D. Rakytníkový čaj mám ráda, ale je fakt, že jeho chuť je zvláštní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mám dneska v plánu vařit po dlouhé době vývar, tak se už na něj těším :) B také užívám pravidelně kvůli oparům a zatím fakt super :) Čaj mi ještě tak nevadí, ale zkoušela jsem šťávu a to jsem už nedala :D :)

      Vymazat
  3. Já bylinkové čaje zrovna nemusím, ale občas je piji. Z vitamínů zobu B celoročně, C v chřipkové sezóně a teď občas i D. Na polévky mne moc neužije, ještě tak vývary.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těmi vitamíny to máme dost podobně :) Já teda miluju jakékoliv polévky, přítel je také hlavně na vývary :)

      Vymazat
  4. Ta slova na "imuno" mi připomněla pouze "imunoglobuliny" :D. To, že by se něco na snížení horečky mělo brát až po 39, je pro mě novinkou :O Já vždy už cpu pomalu při 37 :D. Parádní článek! :) Já se v rámci možností snažím stravovat zdravě, také se hýbat (semtam si doma zacvičím, jinak hodně chodím) a teď beru i různé vitamíny ráno :). Bohužel na ty čaje a tak moc nejsem :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protilátky jsme také měly v testu a dost se řešilo jejich vyšetřování :D :) Tak na to pozor :) Moc děkuju ♥ Je super, že se snažíš i tak něco dělat ♥ To vůbec nevadí :)

      Vymazat
  5. 👍👏 Ahoj, super, vitamin C mám od stejného výrobce, jen v sypké podobě a vyhovuje mi opravdu moc. Od podzimu 2019 jsem nebyla nachlazená!! Zázvor je skvělý, ale nesmí se to s ním přehánět. Čaje já miluji a piji celoročně. Moc přínosný a pěkný článek. Krásný zbytek neděle přeji.

    Blog MonalisaBeautyEriAnna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, to moc ráda slyším. Mě prostě více vyhovují ty tablety :) Takéjsem o tom zázvoru četla, že denní limit jsou nějaké 4 g na den. Moc děkuju! I Tobě krásný zbytek neděle :)

      Vymazat
  6. Ahoj,
    to je moc pěkný článek. Bylinkové čaje nesnáším, fakt mi nechutnají a moc nejsem schopná donutit se je vypít. Vitamin C mám moc ráda, chutná mi totiž celaskon. Jinak celkově nemám problém jíst ovoce, se zeleninou je to tedy horší. Polévky doma děláme docela dost, mám nejraději právě vývary. zaujaly mě právě ty kapky echinacea, ty asi zkusím. Díky za tipy! Měj se krásně, Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, moc děkuju Hani! ♥ To nevadí, člověk nemusí z výčtu dělat vše, to ani není potřeba :) I ovoce obsahuje spoustu vitamínů, viz citrusy s vitamínem C :) Vývary jsou právě na imunitu nejlepší. Rádo se stalo ♥ Chuť nic moc, ale rozhodně od Tebe vše odeženou :) Také se měj krásně!

      Vymazat
  7. V této době hodně užitečný článek! :) Taky se poslední dobou více zaměřuju na zdravý životní styl a pohyb a celkově se cítím lépe a "odolněji". Dívala jsem se právě i po různých bylinkách, takže se nechám inspirovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je super, že na sobě pociťuješ i takového změny! :) Ale je také pravda, že co jím zdravě, a že už je to let, tak si nemapatuju, že by mě skolila nějaká chřipka. Naposledy to bylo před 4 lety takhle v lednu.

      Vymazat
  8. Ten vitamín C mám aj ja ale v prášku 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to ráda slyším! Koukám, že prášek je nějak populární :)

      Vymazat
  9. Čaje nepiji, bylinky taky ne-e, zázvor už vůbec :-D Ale pohybu a zdravému životnímu stylu se snažím věnovat. :-) A otužování není nic pro mě, to já raději tu saunu a páru :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ten zázvor taky vůbec nechutná, ale je to ověřená věc, když mě začně škrábat v krku. Za den bolest hned zmizí :) Moje slova, sauna je super :)

      Vymazat
  10. Já se snažím jíst více ovoce a zeleniny a také doplňky stravy jako je vitamín C, D apod. :) Ale vím, že bych toho pro sebe mohla udělat více, tak se snažím zařazovat více pohybu a zdravějšího jídla :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že už tak toho děláš víc, jak jiní lidé :) Hlavně, že se aspoň snažíš pro sebe něco udělat ♥

      Vymazat
  11. Čaje, zázvor a vitamin C jsou u mě nutností, zvláště na podzim a v zimě. :) Pohybu je teď méně, ale jen co se trochu oteplí začnu více chodit pěšky. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konečně někdo, kdo miluje čaje ♥ Jsem teď schopná vypít klidně litr a více čaje za den :) Já teď poprvé zkusila běhat v zimě a je to naprosto super :)

      Vymazat
  12. Pěkný článek. Já se snažím jíst dostatek vitamínů ve stravě a doplňovat, co nejméně. Miluji všechno česnekové a pikantní, až tedy na ten zázvor. Čaj si občas dám, šípkový mi nevadí. No, otužování to přímo není ale snažím se každou koupel/sprchu zakončit chvilkou studené vody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju ♥ Mám to stejně, ale třeba co se týče toho B komplexu, tak to z té stravy prostě nejde, protože při jakémkoliv stresu se mi udělal opar :( Od té doby, co ho pravidelně suplementuju, tak nic. I státnice jsem zvládla bez něj! Tak s tou studenou vodou jsi pro mě hrdinka! To bych si neudělala :D :)

      Vymazat
  13. Mám dost často špatné bílé krvinky - ty imunitní mám hraniční, občas pod hranici... přetrvává to cca 3 roky, ale tento rok díky tomu, že se všichni bojí korony a hodně se začaly propagovat různé doplňky a z počátku jsem se bála hodně taky, tak jsem si spoustu vitamínů dokoupila a řekla bych, že kromě jedny anginy se držím :) Konečně! Jinak souhlasím, že hodně dělá i zdravý styl, pohyb... atd.
    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéj, tak aspoň, že to nemá žádné projevy :) Nedivím se, že ses bála. Na začátku se báli asi všichni. Tak to je super, že i přes ten deficit netrpíš na nemoci :)

      Vymazat
  14. Parádní článek se skvělými a užitečnými tipy :-). Čajem vždy startujeme náš den s přítelem. Oba milujeme vývary a mě teda baví polévky i vařit :-), hlavně zkoušet nové a nové :D. Jinak ovoce a zeleninu a teď jsem ještě v lékárně koupila nějaké multivitamíny na posílení imunity. Procházkuji každý den s pejskem a vždy je to i příjemný relax, ale otužování, do toho by mě nikdo nedostal :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc Ti děkuju ♥ U nás je teď to otužování i blbá procházka, když je venku pociťově -17°C :D Čaj mi také po ránu nesmí chybět :)

      Vymazat
  15. Hned se cítím lépe, skoro vše dodržuji :D Otužování teda ne úplně často, jak bych měla, protože v zimě prostě nemám chuť na ledovou sprchu, ale občas se překonám.
    Tinktury miluji, Echinaceu jsem také měla loni, ale osobně mi vyhovuje více ta z lapacha, díky ní jsem už přes dva a půl roku nebyla nemocná a to je u mne zázrak :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No super, jsem na Tebe pyšná! :) To jsi dobrá, já se nepřekonám nikdy :D Páni, to je super! :) Já teda už také dlouho nemocná nebyla, sem tam nějaká rýma, opar či prochladnutí a škrábání v krku :)

      Vymazat
  16. Tyjo, tak to jsem nevěděla. Právě při vysoké teplotě bych si já nějaké ty prášky na snížení vzala. :O Ale naštěstí já moc nemocná nebývám. Joo, občas mě bolí hlava, občas mám silnou rýmu a bolí mě v krku, ale nic vážného. Díky bohu!! Ale když už nějakou teplotu mám, je mi zle už při teplotě 36,5 - 37. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než jsem začala studovat ten obor, co studuju, tak jsem do té doby o tom také vůbec nevěděla :) Tak aspoň, že Tě ty nemoci tak často netrápí ♥

      Vymazat
  17. Já jsem se začala hýbat, jíst zdravěji, beru vitamín C a hořčík a čaje a polévky jedu každý den! :D Takže jsi mi vlastně udělala tímhle článkem radost, protože mám pocit, že pro sebe dělám správnou věc:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně děláš! Jsi moc šikovná :) Spoustu lidí i tyto jednoduché změny nedělá...

      Vymazat
  18. Já se hlavně snažím držet v psychické podobě, protože špatná psychika toho podle mě udělá hrozně moc. Dále se hodně hýbu a piju bylinkové čaje, já je mám teda ráda pořád a nepiju je jen kvůli imunitě, ale i chuti. :)

    Little Dreamer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Psychika s tím také hrozně moc souvisí :) Je třeba se udržovat v psychické pohodě :) Já mám teda radši ty ovocné, ale kromě černého vypiju snad skoro každý čaj :)

      Vymazat
  19. Děkuji za článek. Ten se mi hodí... Vitamíny jím a stejně me nějaký bacil přepadl :/
    Malý jak začal chodit do školky, tak je teď pořád nemocný a už to asi přenáší i na mě, takže každý dobrý tip uvítám :) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miško, třeba to může být i dávkou vitamínů v těch tabletách. Teď jsem si koupila B komplex místo B komplex forte, jsou tam polovičné množství vitamínů a hned se mi udělal opar, sviňa jedna. Věřím, že ty školky jsou v tomto peklo. Tam se ty nemoci přenáší jedna radost. Nechápu, jak se někdo může dobrovolně otužovat... :D :D

      Vymazat
  20. Jo a na otužování, to mě taky nikdo nedonutí ani za nic :D :)

    OdpovědětVymazat
  21. Ještě bych ti doporučila k čajům dodat rooibos :-) imunitní zázrak, který může úplně každý❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé vidíš, to mě ani nenapadlo :) Já na ty černé čaje moc nejsem, ale vím, že je vyrábí například Grešík :)

      Vymazat
  22. Já jsem se rozhodla teď v zimě posílit svoji imunitu hlavně skrze otužování. Manžílek je vytrvalostní plavec, takže ten je studenou vodu zvyklý, ale pro mě to byl teda velký šok. Po ránu jsem si zvykla na otáčení kohoutku doprava bez rozmýšlení a přijde mi, že chytit chřipečku pro mě je nemožné na 3 měsíce dopředu.

    OdpovědětVymazat
  23. Já posiluju svoji imunitu tím, že piju přes zimu čaj se zázvorem, citronem a medem. Kromě toho chodíme každý den ven na čerstvý vzduch. Vloni v zimě jsem také ještě začala pít sirup z Aloe Vera , který je také skvělý na imunitu. Nic se nemá podcenit a imunita už vůbec ne :-) .

    OdpovědětVymazat
  24. I já se snažím být docela dost fit a myslím si, že se mi to i docela dost daří... Hodně mi v tom ale třeba i pomohla tato stránka zde , ze které jsem si mohla pořídit hodně bylinných tinktur a třeba i různých čajů, které mi pomáhají při mém hubnutí :D Takže fakt fajn a doporučuju.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥