pondělí 13. února 2023

Cestuj levně | Spolupráce

V poslední době je tu převaha cestovatelských článků. Dle mého aktuálního duševního rozpoložení to v nejbližší době ani nehodlám měnit. Nakousla jsem tu návštěvu Budapešti (ještě se můžete těšit na dva články, kam zajít na jídlo), ale těšit se můžete ještě na povídání o řeckém ostrovu Zakynthos, který jsme navštívili loni v září a na prosluněný italský Řím, kterým jsme si zkrátili únor. V práci si vydělám lehce méně, než je průměrná mzda v ČR. Jak to teda dělám? Techniky lowcost cestování.


Destinace
Postupně si projdeme všechny důležité body dovolených. Začneme hned tím nejdůležitějším. Kam se vydat? Pokud chcete ušetřit nějakou tu korunu, mějte seznam míst, kam se chcete podívat, ale nelpěte na nich. Vyberte si tu destinaci, která nabízí zrovna nejlevnější letenky. Ideálně se vyhněte předraženým termínům jako jsou Velikonoce, letní prázdniny (červenec, srpen), Vánoce a Silvestr. Pokud máte v blízkosti nějaké zahraniční letiště (Berlín, Vídeň), není na škodu se podívat i po letenkách z těch letišť. 


Například letenky na Zakynthos začínaly z Brna na 9 000 kč. Z Vídně letenka stála 5 000 kč, plus se samozřejmě nesmí opomenout doprava do Vídně, která stála 1 500 kč. Celkovou úsporu máte ale 2 500 kč na osobu. Je vždy nutné zvážit, zda se vám to vyplatí. Ať už peněžně či časově.


Skvělé možnosti nabízí web irské aerolinky Ryanair - zadáte letiště, odkuď chcete letět, měsíc, počet nocí a den, kdy chcete odlétat. Do destinace zadáte Libovolná destinace a ukáže vám to nejlevnější letenky na ty termíny do všech možných koutů.


Pokud vám vůbec nezáleží na datumu, skvělým pomocníkem je i Google flights. A i to je potřeba zmínit - flexibilnost termínu. Nejlevnější letenky bývají ty v týdnu. A i ve dva po sobě jdoucí dny se letenka může lišit o 100 %.


Letenky
Jeden z těch největších výdajů. Vyhledávače levných letenek, jako je Kiwi nebo Pelikán, jsou dobří rádci, ale špatní páni. Vždy kupujte letenky přímo od leteckých společností. Rozdílnou cenu udělají velikosti zavazadel. Nejčastěji je v letence zahrnuto pouze malé zavazadlo 40x25x20 cm. Na týden většinou potřebujete větší zavazadlo (kabinové), které stojí většinou kolem 600 kč/os/let, nebo na odbavení, které stojí kolem 1200 kč/os/let. Tím vám může výrazně stoupnout cena letenky. Proto se snažíme létat co nejvíc na lehko. Velkou radost teď mám z našich matchy cestovatelských triček, které jsem nám mohla navrhnout v rámci spolupráce s Vyrobsitricko.


Pro výrobu jsem použila kreator, kde jsem nám je mohla přizpůsobit na míru. Trička mají hrozně příjemný materiál a už se těším na jejich první cestu! Výroba vůbec netrvá dlouho, takže si je určitě stihnete vyrobit před dovolenou i vy. Více rad k letenkám je už shrnuto v předchozích odstavcích. Někdy je také vhodné sledovat různé profily, které se zabývají vyhledáváním levných letenek - Cestujlevně či Honzovy letenky, nebo přímo aerolinky, které často upozorňují na různé slevové akce.


Ubytování
Vždy vyhledávám na Bookingu. Někdy se podívám i na Airbnb, ale to jenom když je nouze. Vyhledávám, ale ne vždy kupuji. Je vhodné si najít oficiální stránky ubytování a porovnat ceny. Mohli byste být velmi překvapení, jak se ceny mohou lišit. Týden v hotelu na Zakynthosu stál na Bookingu 18 000 kč, na oficiálních stránkách hotelu 14 000 kč


Ubytování může být velmi levné, ale i velmi drahé. Záleží, jak je člověk náročný. Já osobně preferuji ubytování do 2 000 kč/noc pro oba, ideálně včetně snídaně. Snažím se vybírat i vhodnou polohu k památkám, které chceme navštívit. Případně blízko letiště/vlakového nádraží (dle příletu/příjezdu). Často beru i hotely s nepřetržitým check in, z důvodu nočních letů (které jsou z hlediska ušetření dovolené skvělé). Zatím jsem nikdy moc neměla problém vybrat.


Program
Zde jsem si všimla jedné věci. Spousta lidí sice má fotky u různých památek, ale pouze zvenku. To můžete provozovat, pokud chcete výrazně ušetřit na dovolené. Na sestavení itinerářů v zahraničí používám výhradně již zmíněné Cestujlevně, kde mají krásně zpracované všechny možné země. Spousta zemi má zlevněný vstup na památky pro mladistvé EU do 26 let, Řím má volný vstup do památek první neděli v měsíci, atd. My se rádi podíváme i dovnitř, takže i vstupy dělají část naší útraty.


Jídlo
Nejvíce se nám osvědčily snídaně na hotelu - člověk se ráno pořádně nají, případně si vezme s sebou nějakou svačinu a přes den už nemá tolik hlad. Většinou pak jíme jenom jedno velké jídlo denně. My rádi chodíme do tamních restaurací, ale stejně jako v hotelích, i zde je velká cenová variabilita. Můžete mít jídlo za 5 € takeway ale také za 15 € v restauraci.


Každý ty ceny máme trochu jinde. Já se krátké dovolené snažím plánovat tak, aby byly potřeba 2 dny dovolené (páteční noční let), 3 celé dny v destinaci, a kolem 10 - 12 000 kč/os. Když jedeme někam na delší dobu, samozřejmě se to liší. Tohle je jen příklad, jak to máme my. Ještě bych tu chtěla zdůraznit - nezapomínejte na cestovní pojištění!

Jak plánujete cestování vy?


Článek byl napsán ve spolupráci s Vyrobsitričko.

9 komentářů:

  1. Super tipy na levné cestování :). Portály na letenky i ubytování znám, AirBnb jsem sama už několikrát využila :).

    OdpovědětVymazat
  2. Super tipy, já tolik zkušeností s cestováním bez cestovky nemám, ale když už jsem někam takto jela, tak jsem se vždycky snažila najít co nejlepší cenu k poměru kvality :) Hrozně mě ale láká vždycky najít levné letenky a jen tak si na pár dní někam zaletět :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  3. Míšo, pro lidi, kteří necestují často si napsala naprosto perfektní návod, jak na to. Snad jen k ubytování: taky začínám hledat na Bookingu, pak se ale podívám přímo na stránky konkrétního ubytovatele - v posledních letech se nám několikrát stalo, že byla cena příznivější než na Bookingu.
    Měj se moc hezky! Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Parádní tipy, díky za to :) hodně cestuji po ČR. Jsem ostuda, ale ještě nikdy jsem neletěla (když nepočítám helikoptérou nad městem). Ale myslím, že se to v létě změní. Poletíme za kamarádkami do Turecka :)

    OdpovědětVymazat
  5. Parádní tipy Miško 😊. Moc se mi líbí navržená trička, děkuji za tip 😇.

    OdpovědětVymazat
  6. Super tipy, o možnosti zvolení náhodné destinaci jsem vůbec netušila, ale je pravda, že v létání jsem opravdu začátečník (letěla jsem za život celkem třikrát a to ještě v poslední době). A byla jsem hodně překvapená, jak moc se prodraží zavazadla xD

    OdpovědětVymazat
  7. Naprosto parádní tipy a rozhodně je využiji, budeme hledat letenky i ubytování do Barcelony, takže toto se zkrátka hodí vždycky :-) Děkuji!

    OdpovědětVymazat
  8. Skvěle pojatá spolupráce. Na blogu nejsem tak zdatná a aktivní, jako dřív, ale na instagramu si tvého cestování všímám a moc se mi líbí :) V podstatě naše cestování je srovnatelné. Také hledáme různě na netu, nicméně nakonec u Airolinek to vychází často nejlevněji, protože jiné weby si berou přidanou hodnotu na zprostředkování a upozorňují na to, co právě má v "akci" například Ryanair, alespoň tak mi to říkal přítel a kolikrát při srovnání to vychází. Nicméně Honzovy letenky jsou také topovka i Pelikán, o tom žádná. (teď se to trochu kryje ty mé "názory"), ale doufám, že chápeš, jak to myslím.

    Ubytování AIRBNB je super, když chce být člověk na jednom místě, levně a chce být svým pánem. Pokud se plán mění během cesty, booking reaguje alespoň za mě rychleji.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  9. Cestování taky miluju, ale spíš se do zahraničí dostanu vždy v rámci letní dovolené. Už se moc těším na tu letošní! :) Jinak skvělé tipy a vychytávky. :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥