čtvrtek 3. října 2019

Ajvar - co a kam

Ajvar jsem před nedávnem objevila ve zdravé výživě. A protože do ní často nechodím (je z ruky), jsem moc ráda, když se mi ho podařilo najít i v Kauflandu! 


Co to ten ajvar vůbec je? 

Je to čalamáda, která se skládá hlavně z červené papriky a lilku (a chilli). Chilli dávám do závorky, protože Kauflanf nabízí hned několik variant ajvaru a to přesně 3 - jemný, mírně pálivý a pikantní. I v jemném se ve složení nachází asi 0,05% feferonek, ale nemusíte se bát, vůbec nepálí. Ostatní varianty nemám vyzkoušené, protože nemám ráda pálivé a ten jemný je skvělý!


Kde se vzal, tu se vzal objevil se ajvar

Slovo "ajvar" pochází z tureckého slova havyar - solené jikry, kaviár. Ajvar pochází ze srbské kuchyně a byl dlouho nazýván srbský salát nebo srbský zeleninový kaviár. Po druhé světové válce byl oblíbený hlavně v Jugoslávii, kde byl populární jako salát. Dnes je oblíbený hlavně na Balkáně. 


Není nad domácí!

Ale věřím, že je to ještě větší drbačka než domácí kečup. Upéct papriky a lilky, oloupat je a pak spousta dalších úkonů? To si ho radši koupím :D Ale kdyby to někoho zajímalo, tak po oloupání a zbavení jader se rozemelou v mlýnku, přidá se slunečnicový olej, česnek a kaše se duší několik hodin, aby došlo k redukci vody a dosažení požadované konzistence. Nakonec se směs osolí a horká vlévá do nádob, které se okamžitě uzavírají (místo zavařování).


Cena ve stylu kalorií a jako taková

100g téhle dobroty vás vyjde na 85 kcal, 4,4g tuku (z toho 0,6g nasycených tuků), 8,6g sacharidů (z toho 7g cukrů), 2.8g vlákniny, 1,3g bílkovin a 1,4g soli. Já kupuju balení po 290g za 37kč. Teď ho měli v akci za 27kč.

Přesné složení (toho z kaufu)

  • paprika 80%
  • lilek 6%
  • slunečnicový olej
  • cukr
  • jedlá sůl
  • kyselina octová
  • koření
  • feferonky 0,05%
  • přírodní aroma


Teď už víte vše potřebné o ajvaru a teď poslední bod - kam ho zakomponovat? Přináším vám pár mých tipů, které jsem už vyzkoušela, ale přidám vám i některé, které jsem ještě nevyzkoušela :)
  • k těstovinám místo omáčky s masem
  • do rýže pro netradiční přílohu
  • do toustů místo kečupu
  • do tortill, quesadill
  • na zapečení s lavašem, kuřecím masem a sýrem
  • na ochucení rajčatové směsi na zapečení
  • k naložení masa
  • do vaječné omelety
  • do těstovin se špenátem a sýrem
  • ke grilovanému masu místo dipu
  • pro ochucení pomazánek


Pokud si to pořád nějak nedokážete představit, kam ho zakomponovat, nabízím vám pár lehkých receptů, které jsem sama vyzkoušela :) No, spíš to jsou nerecepty :D

Vaječná omeleta s ajvarem
4 porce, 30 minut, lehké
10 vajec
2 lžíce ajvaru
2 hrsti mražené zeleniny
100g vysokoprocentní šunky 
kousek feta sýru či jiného sýru
sůl, pepř

Do pánve vhodně do trouby rozklepneme 10 vajec, přidáme na kousky nakrájenou šunku, mraženou zeleninu, ajvar, osolíme a opepříme. Pořádně promícháme, poklademe kousky sýru a pečeme v troubě na 180°C 20-30 minut. Než bude vrh zlatavý a tuhý :)


Zapečené gnocchi s rajčatovou omáčkou a masem
2 porce, 50 minut, lehké
350g bramborových gnocchi
500ml rajčatové passaty
2 lžíce ajvaru
250g kuřecího masa
1 cibule, 1 česnek
sýr na posypání
sůl, pepř

Na pánvi si osmahneme cibuli. Až začne hnědnout, přidáme kuřecí maso nakrájené na kousky. Nakonec přidáme česnek. Do zapékací mísy dáme gnocchi, kuřecí směs a zalijeme jí směsí rajčatové passaty s ajvarem a kořením. Nakonec posypeme sýrem a pečeme na 200°C cca 15 minut do rozpuštění sýru.


Lavaš chléb s ajvarem a masem
2 porce, 20 minut, lehké
balení lavaš chleba (2 pláty)
200g kuřecího masa
4 lžíce ajvaru
cheddar na posypání
sůl, pepř

Kuřecí maso si osmahneme na pánvi, osolíme, opepříme. Lavaš si přehleme po délce. Po celé délce ho potřeme 2 lžícemi ajvaru, posypeme 1/2 kuřecího masa a nakonec přidáme nastrouhaný cheddar navrch. Zabalíme jako tortillu (dlouhé vnější okraje přehneme, aby se vytvořila "kapsa" a pak z kratší strany smotáme) a dáme jí zapéct na pár minutek do toustru (mám 3v1, kde je jedna plotýnka na zapékání, rádoby grill).


To by bylo pro dnešek vše. Já doufám, že jsem vám ve článku představila něco nového a budu se na vás těšit zase příště :)

Znáte ajvar? Jak ho používáte vy?


Pokud se Ti recept, fotka či má tvorba líbí, moc mě potěší Tvůj komentář na blogu či přidání se k mým pravidelným čtenářům, like na FB stránce, odběr na Youtube nebo follow na instagramu :)



  Sociální sítě:
Facebook stránka
Instagram účet



Moc děkuji za jakoukoliv odezvu a podporu

16 komentářů:

  1. Super článek, skvělé, že jsi i udělala ukázku receptů, kam s ním. Vypadá to fakt dobře, podobná "pomazánko kečupová" věc by se mi hodila. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přišlo mi to velmi užitečné, protože když jsem si ho sama koupila poprvé, moc jsem nevěděla co s ním :) Ano, pro milovníky kečupu jako jsem já, je tahle věc přímo stvořená :D

      Vymazat
  2. Zajímavé, myslím, že by mi to mohlo chutnat :) určitě se po tom kouknu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za zkoušku nic nedáš a až nebudeš mít čas něco vařit, ajvar přijde vhod :D :)

      Vymazat
  3. Já ajvar objevila díky Brandnooz boxu a velmi jsem si ho oblíbila. Používáme ho na tousty a jako přílohu k masu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se, mě si taky získal :) Do toustů a tortil je výborný!

      Vymazat
  4. Vůbec to neznám, ale myslím, že to byla chyba. Protože je to podle mě super pro studenta jako jsem já, může mi to urychlit práci s vařením a ještě budu mít příjemnou změnu. Děkuju za tipy 😍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje slova. Já moc děkuji za milý komentář Zuzi ♥

      Vymazat
  5. no tak to až někde uvidím, tak to rozhodně zkusím!! páč miluju takovýhle "omáčky" (rychlovaření, no :DD) a hlavně miluju papriky :D
    a ty recepty mi teď dělají neskutečný chutě!!
    btw. ten lavaš nemůžu nikde sehnat, ale objednávka se mi kvůli tomu z internetu dělat nechce :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky miluju omáčky, ale moc je neumím vařit, když se snažím, aby byly zdravější :D Hele značka Countrylife prodává lavaše. My je prodáváme ve zdravé výživě, tak bych se zkusila zeptat tam u vás ve městě :) Nebo jsem ho minule sehnala v Praze na Andělu, když byla akce k čínskému novému roku :D

      Vymazat
  6. Ajvar vôbec nepoznám, ale vyzerá to ako niečo, čo by mi mohlo chutiť :) Ďakujem za tip, najbližšie sa na to v Kauflande pozriem :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ho zkus. Je to rychlý a moc dobrý pomocník do vaření :)

      Vymazat
  7. Mnam, to vypadá chutně a k tomu i tipy na to, co z toho udělat, super a děkuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za sebe doporučuju hlavně zapečené tortily s masem a sýrem, vynikající! Já Ti moc děkuji za návštěvu a komentář ♥

      Vymazat
  8. Já Ajvar miluji a používám ho kam se dá :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥