Zkouškové se blíží, takže omluvte moji mírnou neaktivitu ♥ Články i videa vycházet budou, ale ne tak často.

sobota 12. března 2016

Bazální metabolismus

Myslím, že článek na toto téma by neměl chybět na žádném fitness blogu. Dnes se budeme věnovat bazálnímu metabolismu.

A co je vlastně bazální metabolismus? Je to množství energie, které naše tělo potřebuje na zachování základních životních funkcí. Číslo, které ale ze vzorečku dostanete ještě není konečné, protože MUSÍTE přidat energii vykonanou při každodenních pracích. Teď nemyslím přímo cvičení nebo nějaké kardio, ale i to, že vstanete z postele a jdete si udělat jídlo, že jdete nakoupit a zpátky, že se ve škole učíte, na všechno tohle se taky potřebuje dostatek energie a vy jí musíte tělu dodat, protože když budete přijímat moc málo, kdykoliv si pak dáte trochu víc jídla než kolik jíte normálně, vaše tělo si to uloží, protože se bojí, že bude zase pak strádat, tak aby mělo nějaké zásoby. 

Dá se i lehce ovlivnit a to tím kolik máte aktivní svalové hmoty v těle. Čím víc svalů budete mít, tím rychlejší budete mít metabolismus. Dále záleží na věku, pohlaví, hmotnosti, tělesné teplotě, zdravotním stavu a klimatických podmínek. Také platí, že čím starší jste, tím máte metabolismus pomalejší. Zajímavost je, že muži mají zpravidla ze své podstaty o 10% vyšší bazální metabolismus než ženy. Také je z části dědičný.

Toto je důvodem častým jojo efektem u různých diet. Ano, možná Vám pomůžou něco shodit, ale pak byste to asi museli držet po zbytek svého životě, což myslím, že by nikdo nevydržel. A také Vám tyto diety (a nedostatečné jezení - hladovění) zpomalují metabolismus.





A proč je dobré znát svůj bazální metabolismus? V případě, že chcete hubnout, udržet si váhu nebo přibrat svalovou hmotu. Aby jste zhubli, musíte přijímat o něco méně, než spotřebujete (ale ne o moc!). Myslím, že to stačí snížit o 300-400 kcal. Pokud si váhu chcete udržet, jezte tolik, kolik Vám bazální metabolismus se všemi aktivitami radí. A jestliže chcete přibrat, zvyšte svoje hodnoty také o nějakých 300-400 kcal.

Jelikož nevíme, kolik spálíme při každodenním chození do schodů, docházením do školy, pomáhání rodičům a cvičením, tak myslím, že je dobré se "odrazit" od průměrných hodnot pro ženy a pro muže. Pro ženy je to kolem 2 000 kcal a pro muže 2 200 kcal. Ale je to velmi individuální. Rozhodně byste se měli nejdřív s někým poradit, než se do toho pustíte :)

Přijmout určitý počet kalorií je jedna věc, ale musíte jíst také vyváženou stravu, kde jsou zastoupeny tuky, bílkoviny a sacharidy ve správných poměrech. O tomto tu budou určitě taky články. 

Potraviny, které Vám zrychlí metabolismus
  • grapefruit
  • zelený čaj
  • jogurt
  • mandle
  • kafe
  • krocan
  • jablka
  • špenát
  • fazole
  • pálivé papričky
  • brokolice
  • kari
  • skořice
  • sojové mléko
  • ovesná kaše
Takže rada na závěr? Když budete jíst dost a správné potraviny, budete dokonce hubnout. :)

Mějte se krásně ♥

(P.S. Nebojte, články na téma tuků, sacharidů, bílkovin, co jíst a v jakých množstvích budou :)

1 komentář:

  1. Hubnutí je hlavně o jídle, když jíš tak jak máš, tak jdou kila dolů. Jasně, že to chce i trochu pohybu, ale stačí už jen, že víc chodíš a nebo podle videa cvičíš doma. Na mě to tak funguje, nejsem typ, co by vyhledával fitness centra. Hlavně je důležitý hlídat si bílkoviny, není po nich tolik hlad a jsou nutný k udržení právě bazálního metabolismu. Mě sice chvíli trvalo, než jsem přišla na to, jak zhubnu, ale povedlo se :-) Takže se toho vůbec nebojte...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥