sobota 22. května 2021

Zřícenina hradu Štarkov, Dalečín

Konečně první letošní výlet. S nádherným počasím. Celou dobu nám svítilo sluníčko, až jsme litovali, že jsme nejeli v kraťasech. Tip na tuto zříceninu jsem dostala na IG Úžasná místa v Česku. Nebudu lhát, nečekala jsem, že se tam někdy objeví něco, co bude v naší dojezdové vzdálenosti. Ze Svitav je to nějakých 35 min autem. Jinak se Štarkov nachází několik kilometrů od Jimramova (nedaleko Poličky). Dále jsme navštívili zříceninu Dalečín a nechyběla ani zastávka na dobroty v Poličce.


Když jsme dorazili na místo blízkosti Štarkova, trochu jsme se báli, kde se bude dát zaparkovat, ale jde to hned u silnice, odkuď pak budete rovnou stoupat nahoru (jak jinak). Je to ale k hradu kousíček - nějakých 500 m, ale pořádného stoupání.




Zde můžete vidět ze spodu, kde jsem seděla. No, při pohledu dolů mi bylo pěkně zle :D
Zde můžete vidět ze spodu, kde jsem seděla. No, při pohledu dolů mi bylo pěkně zle :D (místo u toho stromu nahoře)


Štarkov se nachází na stejnojmenném kopci ve výšce 679 m.n.m. Celé místo včetně pozůstatku hradu je chráněno jako přírodní kulturní památka. Příroda si totiž bere zpět, co je její. Hrad byl vystaven někdy kolem roku 1380 pány z Kunštátu, ale zanikl již po roce 1464. Přesto se však dochovaly pozůstatky hradebních zdí, torzo hranolové a oválné věže a v okolí jsou zřejmé i zbytky valů, prohlubeň po příkopu a na nádvoří je vidět pozůstatek cisterny.




Dominik zapojil svou představivost a objevil tam také několik záchodů (protože tam byly takové odtoky) a také vířivku uprostřed nádvoří (rozuměj velkou díru s vodou :D).




Zřícenině se také říká Skály, protože se zde nachází velké skalní útvary, jejichž propojením vzniklo hradní jádro. Přístup k němu byl chráněn dvojicí věží. Mezery, kter
é se nacházely mezi skálami byly vyplněny hradbami. 




Útvar na té nejvíc fancy fotce je malá branka se segmentovým záklenkem, která se nachází na jihovýchodní straně, odkuď je krásný výhled

.


My tam vyrazili v neděli 9.5., kdy jsme chytli opravdu krásné počasí, ale lidí víc jak na Václaváku. Naštěstí míst na zaparkování je celkem dost. Byl to adrenalin vše prolézat a chvíli nám trvalo, než jsme se dostali k té ikonické brance. Bylo zde i spoustu malých dětí, ale je třeba na ně dávat velký pozor. Je zde spousta míst, ze kterých by mohly spadnout. Projití vám zabere cca 1-1,5 h.




Ze zříceniny jsme jeli navštívit ještě jednu - Dalečín. Tam je to ale opravdu rychlovka, protože zřícenina se nachází na levém břehu Svratky přímo v centru a zbyla z ní jen část západní stěny. A to v původní výšce, což je zajímavé, protože tyto stavby většinou bývají znovu využity na výstavbu dalších staveb. Na zachovalé plášťové zdi jsou vidět 3 patra oken. Nejsou tu žádné náznaky hradního příkopu, vše bylo srovnáno a předěláno na menší park u obecního úřadu, který se nachází na zámku Dalečín.



Hrad byl založen v polovině 14. stolení, avšak kvůli sporům byl prodán Jimramovi z Pernštejna. V roce 1519 byl ale zbořen, protože se stal sídlem loupežníků. Po postavení nové tvrze ale zpustl. Na samotný výlet to není, ale ještě jako malé zpestření to bylo fajn. Zříceniny se mezi sebou nachází jen pár km.




Poté jsme vyrazili ještě do Poličky se posilnit, kde jsme si dali točenou zmrzlinu a Katův šleh s bramboráčky v restauračním okénku Plůtek. Za 125 kč jsme dostali krásnou porci. Poslední radostí bylo najití 3 kamínků na poličském náměstí :)



To by bylo vše k našemu prvnímu výletu. Doufám, že jste načerpali nějakou inspiraci kam vyrazit :) Já vám moc děkuju za návštěvu a a přečtení! ♥ Určitě blog sledujte i na další sociálních sítích, jako je Facebooková stránkaInstagramový účet či Youtube kanál. Pro jakýkoliv kontakt mě neváhejte kontaktovat na mailu michalkasislerova@seznam.cz

Na jaké zřícenině jste byli naposledy vy?

16 komentářů:

  1. To je krásne miesto. My sme chceli ísť dnes s deťmi do ZOO ale začalo pršať a keďže ZOO máme o pár kilometrov v inom meste tak sme to vzdali. Snáď nabudúce

    AKO NA JARNÝ DETOX S ALTEVITA?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to je škoda :) Aspoň, že se tam můžete stavit kdykoliv jindy :)

      Vymazat
  2. Vyšlo vám nádherné počasí, to musel být povedený výlet! Krásné fotky. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Zříceniny mám moc ráda a bývají cílem našich výletů docela často. Tyhle ale neznám - kraj kolem Poličkya a Svitav nepatří k těm, kde bychom měli moc nachozeno.
    My v květnu zvládli zříceniny 3 - Přimdu (už byl článek na blogu), Rýzmerk a Nový Herštejn (článek bude dneska nebo zítra).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My je právě taky máme moc rádi :) Chápu, já zase vůbec neznám ty, které máš v okolí ty, protože Prahu máme nějakých 130 km :D Na Rýzmerk a Herštejn jsem už koukala. Jen škoda, že vám to počasí moc nevyšlo :) I tobě krásný den!

      Vymazat
  4. Krásný, vydařený výletík, jsem ráda, že vám počasí vyšlo na jedničku a užili jste si to 😊.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkujeme <3 byla jsem moc ráda, že po takové dlouhé době jsme se mohli někam podívat :)

      Vymazat
  5. Tyhle typy výletů úplně miluji a vypadá to nádherně! Tomu říkám skvělý den!
    Já už bych také ráda někam vyrazila, ale v posledních týdnech máme vždy o víkendu šílené počasí a neustále prší, příští víkend máme prodloužený o státní svátek, tak se modlím, ať je konečně hezky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že vám počasí nakonec vyjde! :) Svému Stonehedge se to asi nevyrovná, ale bylo tam moc krásně a příjemně :)

      Vymazat
  6. Tak tam je to fakt krásné ♥ Na zřícenině jsem nebyla ani nepamatuju, ale celkově teď chodím na výlety jen do zdejšího lesa, po stejné trase a nikam jinam moc nechodím :D Super článek i fotky!

    https://kulturnicek.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My zříceniny milujeme, ale většinou se dostaneme za rok tak na jednu :D Nás procházky u nás už omrzeli, tak se rádi někam podíváme :) Moc děkuju <3

      Vymazat
  7. No tak z té výšky by mi bylo zle!:D Já nebyla na zřícenině ani nepamatuju, tuším ale, že poslední byla Lichnice :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joo, když jsem se podívala za sebe, nebylo to úplně příjemné :D Tu neznám, musím se na ní kouknout :)

      Vymazat
  8. Já byla na zřícenine, jejiž jméno si furt nemůžu zapamatovat a to jsme tam byli v sobotu, ale bude článek.
    Zříceninu neznám, ale také hledám výlety na instagramech a potom na FB :)

    Somemthingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukala jsem, ta vaše je teda mnohem víc zachovalá než ta naše :D :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu a jakékoli milé ohlasy! ♥ Každý komentář si pečlivě čtu a vytvoří mi úsměv na tváři :) ♥